Filmrecensie – Thor: Ragnarok

Het trucje van de Marvel-films hoeven we inmiddels denk ik niet meer uit te leggen. Na zestien films over individuele Marvel-superhelden en verschillende team-ups is het wel duidelijk dat alle verhalen zich afspelen in hetzelfde wereldje: de Marvel Cinematic Universe (MCU). Nu is het weer de beurt aan de Noorse dondergod met lange, blonde lokken: Thor.

We hebben Thor voor het laatst gezien in Marvel’s Avengers: Age of Ultron. Hier hielp hij de andere Avengers mee om de aarde te redden van Ultron – een kunstmatige intelligentie met world domination issues. Thor leerde meer over de Infinity Stones en besloot terug te gaan naar Asgard – zijn thuisplaneet welke beschermd zou moeten worden. Hij wist alleen nog niet dat zijn broer Loki, die in Thor: The Dark World gesneuveld leek te zijn, stiekem de plek van zijn vader Odin ingenomen heeft.

Ook niet onbelangrijk: Bruce Banner, in de gedaante van The Hulk, heeft aan het einde van Age of Ultron een emotioneel afscheid met Black Widow terwijl hij eenzaam in een S.H.I.E.L.D. vliegtuig richting het onbekende vliegt. That’s the last we heard of him…

Tijdens The Avengers 2.5, Captain America: Civil War, werden zowel Thor als de Hulk erg gemist. Spider-Man, die in deze film voor het eerst geïntroduceerd werd in de MCU, maakte zelfs nog enkele opmerkingen hierover. Ook in zijn eigen solo-film Spider-Man: Homecoming kwam dit terug: hij begroette een bende overvallers die maskers droegen van The Avengers met “Thor, Hulk. Good to finally meet you guys!”

Dat is het startpunt van Thor: Ragnarok. Wat hebben Thor en de Hulk allemaal uitgespookt toen op Aarde een ruzie uitbrak tussen The Avengers? Zonder al te veel spoilers te willen geven is het uit alle trailers wel duidelijk dat er een nieuwe dreiging is opgestaan die Asgard wil overnemen: Hela. Godin van de Dood. Door wat ongelukkige omstandigheden kan Thor echter niet op Asgard terechtkomen; in plaats daarvan landt hij op een nogal eigenaardige planeet. Een planeet waar de bewoners heel graag kijken naar gevechten tot de dood tussen allerlei buitenaardse gladiators. Thor wordt, ongelukkig, gezien als een goede kandidaat om deze gevechten aan te gaan. Hij weet echter nog niet dat zijn tegenstander, de onoverwinnelijke favoriet, een oude bekende van hem is…

Na een heftig gevecht tussen Thor en de Hulk besluiten ze samen te werken om van de planeet te ontsnappen zodat ze Asgard kunnen redden van de ondergang. Hoe ze dit doen en of het ze lukt moet je zelf gaan ontdekken in de bioscoop!

Thor: Ragnarok is een enorm grappige, verfrissende afwisseling in de Thor-trilogie en algehele MCU. De film vertoond veel vergelijkingen met The Guardians of the Galaxy, qua retro jaren-80 stijl, vintage soundtrack en extra veel humor. Het kan een bewuste keuze van Marvel zijn geweest om de twee franchises dichter bij elkaar te brengen gezien de aankomende samenwerking tussen The Avengers en The Guardians of the Galaxy in The Avengers: Infinity War. Het is in ieder geval een erg geslaagde afwisseling. De eerste twee Thor-films waren redelijk serieus, naast de actie-scènes, maar in dit deel hebben ze duidelijk de humor verkozen boven de serieuze toon. Chris Hemsworth heeft nog nooit zoveel oneliners kunnen gebruiken; zijn broer Loki daarentegen wel. Ook dit keer speelt Tom Hiddleston zijn rol erg goed en komt de humor van Loki meer tot z’n recht in het geheel. Een opvallende bijrol, die ook de lachers naar z’n hand weet te zetten, komt van The Grandmaster, gespeeld door Jeff Goldblum. Perfect gecast voor de rol. Een aantal belangrijke personages uit de eerdere films komen deze keer niet voorbij. Ze worden echter niet gemist aangezien de film zich bijna volledig afspeelt op buitenaardse planeten.

Dit is de eerste Thor-film die grotendeels gefilmd is in Australië; het thuisland van Chris Hemsworth. De regisseur, Taika Waititi, komt uit Nieuw-Zeeland en is vooral bekend van de droogkomische film What We Do In The Shadows en enkele afleveringen van Flight of the Conchords. Dit garandeert al de meer komische richting die men op is gegaan. De regisseur speelt overigens zelf ook een kleine rol in de film; let op het personage met Nieuw-Zeelands accent.

Mocht je fan zijn van de Marvel-films dan is deze film een no-brainer; maar waarschijnlijk heb je de kaartjes allang besteld. Mocht je ooit een keer begonnen zijn om alle Marvel-films in de MCU te kijken, dan is dit ook verplichte kost. En mocht je van plan zijn naar The Avengers: Infinity War te gaan volgend jaar dan moet je ook deze film zien om een aantal belangrijke gebeurtenissen mee te krijgen. Mocht je nou helemaal niks met Marvel hebben of nog geen enkele film gezien hebben; ook dan is het een aanrader. De film staat prima op zichzelf, ook al helpt het uiteraard als je een aantal personages herkent. Maar het is sowieso een avond gegarandeerd popcornvermaak met een flinke dosis humor!

Thor: Ragnarok draait vanaf nu in de Nederlandse bioscopen, in zowel 2D als 3D.