Davy – Disneyland Parijs (juli 2022)

Mijn echtgenote en ik bezochten eergisteren de parken voor de Annual Pass Avant Première van Avengers Campus en wensen graag met jullie te delen wat ons is opgevallen.

Over Avengers Campus zal reeds genoeg besproken worden in deze periode, dus op dat vlak zal ik het kort houden. Wat wij vooral fantastisch vonden was het gebruik van de daken voor  het entertainment, het zorgt ervoor dat iedereen een perfect zicht heeft op de actie. Ook Natacha Rafalski moet het fijn gevonden hebben, want ze is blijven kijken tot Black Widow en Black Panther hun tegenstanders overwonnen hadden. Maar ook op de begane grond kwamen regelmatig Marvel-personages voorbij. Ik ben heel benieuwd hoe de toekomst van dit gebied er op vlak van dit soort entertainment uit zal zien. Is dit entertainment speciaal verzorgd voor de Jaar Pas houders? Of zal het ook de komende dagen blijven duren? Bij mij bracht het in ieder geval een nostalgisch gevoel naar boven. Het deed mij namelijk denken aan het Walt Disney Studios park in de beginjaren, toen een filmcrew plots kon opduiken in studio 1 om een scène in te blikken. Wie in het gebied is: vergeet zeker geen kijkje te gaan nemen naar de Food Truck tegenover de Super Diner voor een easter egg (tip: BC).

Wat ons buiten Avengers Campus is opgevallen in en rondom de parken: 

Er zijn weer enkele wijzigingen aangebracht wat betreft guest flow aan de ingang van de parken. Bij openingstijd aan het Disneyland Park moet iedereen nu naar links en zou er een  ingang voor Infinity en Magic Plus zijn aan de rechterkant aldaar (we zijn niet gaan kijken of hier opnieuw de oorspronkelijke ingang mee werd bedoeld of een van de poortjes onder het hoofdgebouw). Rechts wordt men zo vroeg enkel doorgelaten om bagage te gaan droppen of voor Salon Mickey. In het midden kunnen gasten met een ontbijtreservering en een prioriteitskaart naar binnen (al staat dat laatste niet meer aangegeven). Wij waren er om 5 voor half 9. Onze reservering werd gecontroleerd door de eerste Cast Member die ons zei dat ze ons al zou doorlaten maar dat we nog 5 minuten moesten wachten tot de officiële openingstijd van het park. Aan de toegangspoortjes werden we echter al gewenkt door de Cast Member aldaar die ons uitnodigde om toch al binnen te komen. Ik denk persoonlijk dat dat niet de bedoeling was want we liepen in een vrij rustig park met enkel wat Cast Members en overige gasten die richting het ontbijt in Plaza Gardens teenden. Aan de ingang van Discoveryland, ter hoogte van Cool Station en Constellations werden we door 2 Cast Members tegen gehouden. Na een blik op zijn horloge zei een van hen ons dat we nog 30 seconden zouden moeten wachten en vroeg vervolgens welke attractie we graag als eerst zouden doen. Toen we hem vertelden dat dit Hyperspace Mountain was werden we gefeliciteerd met onze keuze. Er volgde nog een blik op de horloge, er waren inmiddels 30 seconden voorbij en de Cast Members nodigden ons uit om hen te volgen. We werden persoonlijk door hen naar de attractie ge-escorteerd. Eentje bleef als Greeter aan de ingang van Hyperspace Mountain staan en de andere escorteerde ons door de hele wachtrij om zijn rol als Grouper op te nemen. We mochten instappen waar we wilden en hadden het eerste ritje voor onszelf. Zo eenvoudig, maar zo magisch.

In Salon Mickey vonden we niet langer een koelkast onder het aanrecht met de automaat voor warme dranken. De koude dranken worden voortaan samen met de snacks door de Cast Member aangegeven. Het aanrecht waar vroeger de koelkast onder stond is verbouwd en staat nu wat lager.

In het Walt Disney Studios park stonden deze keer alle deuren van Studio 1 open. Geen idee of dit tijdelijk is, maar meestal staan deze deuren geschrankt open. (of wie weet is het wel onze schuld, want bij grote drukte maakten wij gewoonlijk gebruik van de gesloten deuren en misschien hebben ook andere gasten ons voorbeeld gevolgd en heeft Disney besloten de deuren voortaan allemaal open uit te baten).

We troffen verschillende buitenattracties gesloten aan (door de warmte). Dit was voor zover wij gezien hebben zeker het geval voor Orbitron, Autopia en Les Pays des Contes de Fées. Big Thunder Mountain is volgens ons vastgelopen van de warmte want toen we er aankwamen was de wachtrij gesloten maar zagen we gasten in een stilstaand treintje vastzitten, gelukkig nog net grotendeels in de schaduw. Casey Jr. reed wel.

En nog een aangename ontdekking: de verkeersdrempels bij het verlaten van de hoofdparking zijn verdwenen.

Tevens een dikke pluim voor Cast Member Filomena van Walt Disney Studios Store. Na ons avondmaal in Disney Village besloot ik nog snel wat inkopen te gaan doen in deze winkel (het Art of Disneyland Paris boek vonden we namelijk niet in World of Disney) terwijl mijn echtgenote zich al richting parking begaf. Na mijn aankopen was ik al halverwege richting parking toen ik besefte dat ik zo stom was geweest om mijn Jaar Pas niet te laten scannen voor de korting (het nadeel van alleen te gaan winkelen en daar niet aan herinnerd te worden door mijn echtgenote). Tja, brute pech dacht ik dan, want gekocht is gekocht… Maar vragen staat vrij, toch? Dus ik maakte rechtsomkeer richting Walt Disney Studios park, probeerde met grote armgebaren al de aandacht te trekken van een Cast Member aan de ingang van het park en zei toen ik binnen gehoorsafstand was: “je pense que je vais avoir besoin de votre aide.” en inderdaad: het scannen van mijn Jaar Pas aan de toegangspoortjes veroorzaakte een rood scherm en een verbaasde blik op het gezicht van de Cast Member, maar toen ik zei dat ik iets vergeten was, opende ze de toegangspoortjes manueel voor mij. In de Walt Disney Studios Store werd mij meteen gevraagd of ik cash had betaald. Gelukkig was dat het geval en werd aan de hand van mijn kassaticket de transactie heropend, mijn Jaar Pas gescand en kreeg ik de misgelopen korting terugbetaald. Ik uitte mijn dankbaarheid maar volgens de Cast Member was dit gebaar normaal. Ik ken echter andere ondernemingen in de leisure die de regel “betalen = akkoord verklaren” hanteren, dus ik kan niet uitdrukken hoe vriendelijk ik dit gebaar vond en heb uit dankbaarheid een foto genomen van het naamplaatje van deze Cast Member. Er waren geen woorden nodig waarom ik dit deed en zowel ik als de Cast Member waren elkaar erg dankbaar 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.