Frozen Summer Fun: een schot in de roos

Wie deze zomer (tussen 1 juni en 13 september) Disneyland Parijs bezoekt, moet zich schrap zetten voor een flinke lading Anna, Elsa en Olaf. Onder de noemer Frozen Summer Fun biedt het park drie maanden lang een reeks events rondom de mateloos populaire film. D-log bezocht het premièreweekend en was onder de indruk!

Het zomerseizoen – traditiegetrouw het drukst bezochte seizoen voor een themapark – was de laatste jaren in Disneyland Parijs een opvallend ‘rustig’ seizoen als het gaat om speciaal entertainment-aanbod. Voorheen was het nog het seizoen met extra liveshows, de avondparade en dagelijkse vuurwerkshows, maar met de introductie van de dagelijkse avondshow Disney Dreams! in 2012 en het uitblijven van nieuwe liveshows bleven de zomers in Disneyland Parijs opvallend entertainment-vrij.

Dit in tegenstelling tot de lente, herfst en winter: met het opnieuw uitvinden van het Halloween- en Kerstaanbod en het vorig jaar geïntroduceerde Swing Into Spring seizoen kregen deze jaargetijden juist kwalitatief hoogstaand live-entertainment, sfeervolle decoraties en unieke cavalcades, langzaam uitgroeiend tot volwaardige seizoensparades.

Maar juist nu het park grondig van top tot teen wordt opgeknapt richting de 25e verjaardag in 2017, met als gevolg veel tijdelijk gesloten attracties en dus weinig ‘nieuws’ aan de klanten te verkopen slaat Disneyland sterk toe met een extreem slimme invulling voor de zomermaanden: het onvoorstelbare succesvolle Frozen mag in de heetste periode van het jaar voor afkoeling gaan zorgen.

Met een liveshow, mini-parade, vernieuwde avondshow en zelfs een nieuw themagebied is het voor bezoekers bijna onmogelijk om Elsa, Anna en Olaf te missen.

w765.0c17d_r21-9_721a5539bbce12d0040287c0ba69c254

THEMING

De aankleding voor Frozen Summer Fun is alvast een schot in de roos. Allereerst is Main Street USA vrij van decoraties. Een verademing voor de puristen, no doubt.

Nee, voor permanente Frozen-theming moet je naar de Cottonwood Creek Ranch, het gebied tussen de Cowboy Cookout en het treinstation van Frontierland. Hier is met simpele maar doeltreffende ingrepen een kleine Arendelle Marketplace gebouwd: een paar merchandise-kraampjes, een plek waar kinderen geschminkt kunnen worden en een foto-set met beelden van Olaf en Sven. In het gebied klinkt een speciale Frozen-musicloop en er is een nieuw assortiment aan Frozen drankjes, cupcakes en natuurlijk ook ijsjes te koop. De bestaande gebouwen (ooit van Woody’s Roundup Village en in de kerst in gebruik als Santa’s Workshop) zijn zoals gezegd simpel, maar zeker doeltreffend ingezet. Het zal dit normaal zo rustige parkdeel ongetwijfeld stukken drukker en levendiger maken.

w765.ccabc_r16-9_626c12b3a2389549b5b735e9da13eca5

FROZEN SINGALONG

Dit zeker ook vanwege het hoofdingrediënt van Frozen Summer Fun: de live Frozen Singalong Show, die te vinden is in het al lange tijd leegstaande Chapparal Theatre.

De show, die in het hoogseizoen tot 12 keer per dag opgevoerd zal worden, is meer dan een 1 op 1 kopie van de wat haastig in elkaar gedraaide versie die al in Walt Disney World te zien is geweest. Creative Director Kat de Blois zag zich genoodzaakt door de altijd in Parijs aanwezige taalbarrière veel extra visuele elementen toe te passen, die de show daardoor juist extra levendig en spectaculair maken. Meer dansers, strandballen die door het publiek stuiteren tijdens Olaf’s zomer-song… en een finale die – hoe mijlenver je ‘m misschien ook aan ziet komen – goed is voor een lading kippenvel waar je u tegen zegt.

De Frozen Singalong is een absolute hit, geen twijfel mogelijk.

DISNEY DREAMS!

De tweede grote traktatie van Frozen Summer Fun is ‘s avonds te vinden, vlak voor en tijdens Disney Dreams! Vlak voor de dagelijkse vuurwerk- en projectieshow is er een show met fonteinen, lichteffecten en de instrumentale muziek van Frozen. Leuk extraatje voor iedereen die wacht op Dreams!, maar niet essentieel. De echte smaakmaker is de grote Frozen-scene IN Dreams! De Brave-scene moest hiervoor het veld ruimen, maar daar lijkt niemand rouwig om: probeer uit je hoofd dat liedje eens te zingen en nu Let It Go…? Exact. Heel Central Plaza zingt weer uit volle borst mee met de scene, die 1 op 1 uit de Disney Dreams! of Christmas show is getild.

Kortom: ook een succesvolle en slimme zet.

Frozen Summer Fun fireworks

GEEN MEET & GREET

Tot slot brengt het Frozen Summer Fun seizoen meerdere malen per dag een mini-optochtje op Main Street, waarbij Anna en Elsa in een rijtuig door het park rijden.

Aangezien tot nu toe elke appearance van de twee prinsessen in de parken populair bleken, zal ook deze toevoeging verwelkomd worden.

w765.1a132_r16-9_626c12b3a2389549b5b735e9da13eca5

Maar, wat aan de ene kant logisch mag heten en aan de andere kant een opvallende misser: er is geen mogelijkheid met Anna, Elsa, Olaf of andere Frozen-characters op de foto te gaan.

Afgelopen kerstseizoen kon dit wel: toen stonden Anna en Elsa in het Princess Pavillion, met urenlange wachtrijen tot gevolg. Een gewilde meet en greet en dus meer dan logisch in dit seizoen. Echter… niet te combineren met de grote hoeveelheid live appearances in de shows en de mini-parade. Geen 1 op 1 met de characters dus, maar wel voor veel meer mensen de mogelijkheid ze, zij het van een afstand, te zien.

MAY THE FORCE BE WITH YOU

Naast al het Frozen-geweld brengt Disneyland Paris deze zomer NOG een nieuw live-event: de in Amerika al jaren extreem populaire Star Wars Jedi Training Academy komt naar het Videopolis-theater, vanaf 11 juli. Een mooie plek, niet ver van de Star Tours attractie en wellicht opmaat naar het al langer besproken en verwachte Star Wars miniland?

De show is in de basis heel simpel: kinderen vanaf 7 jaar krijgen een simpele training in Jedi-vechttechnieken met een lightsaber. Alles leuk en aardig tot Darth Vader het podium betreedt en de jonge Jedi-leerlingen hun nieuw geleerde al meteen in de praktijk moeten brengen.

In de korte preview van de show die we te zien kregen bleek de taalbarriere nauwelijks problematisch: de showhost combineerde razendsnel Engels en Frans, maar ook anderstalige kinderen konden heel simpel de bewegingen volgen. De opkomst van Darth Vader werd met gejuich ontvangen door het publiek (eindelijk dit bekende figuur in ons park te zien!) en de soms succesvolle, soms juist heel onbeholpen pogingen van de jonge Jedi-kandidaten om Darth Vader te verslaan waren erg vermakelijk om te zien.

w765.f6f4c_r21-9_a465012a4dbc4ad75d95a8a5c381f8d3

Met de toevoeging van alle Frozen- en Star Wars-entertainment slaat Disneyland Paris een paar ijzersterke slagen: de characters uit beide franchises zijn mateloos populair en zullen door bezoekers met open armen worden ontvangen.

Daarbij zijn alle elementen ook gewoon goed uitgewerkt: kwalitatief hoogstaande shows en dito aankleding, een Disneypark waardig. Twee theaters die lang genoeg hebben leeggestaan krijgen een meer dan prima invulling, waarbij wat ons betreft na dit zomerseizoen ook geen afscheid van genomen hoeft te worden.

Later deze week op D-Log: een exclusief interview met creative director Kat de Blois over de totstandkoming van het Frozen Summer Fun seizoen en wat we in de toekomst nog meer kunnen verwachten!