Frozen Summer Fun ook volgend jaar in Disneyland Paris

Frozen Summer Fun, het nu lopende nieuwe seizoen in Disneyland Paris, komt ook volgend jaar terug. Dat vertelde Creative Director Kat de Blois aan D-log in een interview. Ook het ontwerpen van een show voor een internationaal publiek en het gebrek aan live entertainment de laatste jaren kwamen in het gesprek aan bod.

Zoals je al wel gehoord zult hebben — of hier gelezen hebt — staat Disneyland Paris deze zomer in het teken van Frozen. Hoe komt zo’n seizoen tot stand, welke keuzes worden er gemaakt en kunnen we, net als bij de Halloween-, Kerst en Lente-seizoenen, de komende jaren nieuwe, uitgebreidere edities verwachten?

D-Log sprak met Kat de Blois, Creative Director in Disneyland Paris en kreeg op al deze en vele andere vragen antwoorden!

Kat, van oorsprong Amerikaanse, had al een jarenlange carrière als danseres achter de rug toen ze verliefd werd op een Fransman. Zo raakte ze verzeild in Frankrijk, waar ze in 1991 betrokken raakt bij het dan nog niet geopende Disneyland Paris. Ze maakt er ook de opening van het Walt Disney Studios Park in 2002 mee, werkt in 2005 mee aan de opening van Hong Kong Disneyland en keert in datzelfde jaar weer terug in Parijs, nu als Creative Director van het resort.

D-Log: U heeft een heel internationale achtergrond, Disneyland Paris is een bestemming waar heel veel verschillende nationaliteiten op afkomen. Is dat iets waar rekening mee wordt gehouden bij het ontwerpen van een show of evenement, dat bezoekers uit bijvoorbeeld Frankrijk anders reageren dan zeg die uit Duitsland of Spanje?

Kat: Zeker! De diversiteit van bezoekers is erg groot hier. Wat wij telkens weer doen is op zoek naar essentie van de Disney verhalen die we vertellen en daar op zo’n visueel mogelijke manier me omgaan. We willen de verhalen met een minimum aan woorden uitbeelden. Waar taal echt niet te vermijden is, zoals bij onze nieuwe Frozen Singalong Show, gebruiken we grote videoschermen waar in drie talen alle lyrics worden getoond: Frans, Engels en Spaans. Maar het mooie is: ik heb mensen in Nederlands, Italiaans, maakt niet uit welke taal, mee zien zingen. Ze herkennen de beelden! Ze weten dat het Elsa is, ze weten wat ze zingt daar op die bergtop.

D-Log: Vorig jaar was er al een soortgelijk seizoen rondom Frozen in Walt Disney World. Zijn beide evenementen met elkaar verbonden of krijgen we in Parijs een totaal nieuwe ervaring?

Kat: We hebben met de grote schat aan Disney-materiaal natuurlijk al prachtig materiaal om uit te putten. Het voordeel van een al eerder gelanceerd seizoen in Amerika is dat we goed kunnen kijken naar wat wel werkt, wat aangepast moet worden aan Europese smaken en daar gaan we dan mee aan de slag. Het is dus niet exact een kopie, maar veel elementen komen wel terug in beide parken: de liedjes, de characters. Omdat dans een internationale taal is hebben we in Parijs een boel dansers toegevoegd aan de show: dorpsbewoners, vrienden van Elsa en Anna. Met specifieke armbewegingen, meeklappen met de liedjes, betrekken ze het publiek nog meer bij de show. Een liedje over de zomer? Prima, we laten ze grote strandballen het publiek ingooien. We doen dus veel meer dan met het balletje meezingen op de schermen, onze show is veel energieker. Zo gezien is de taalbarrière een verrijking voor onze singalong.

D-Log: Naast de Singalong Show komen Anna en Elsa ook terug in een dagelijkse rijtocht door het park, de Parade en Disney Dreams. Vorig Kerstseizoen was er ook een meet & greet met de prinsessen mogelijk. Dat was een gigantisch succes, mensen stonden er uren voor in de rij. Waarom is die succesvolle kans niet terug, juist in een volledig Frozen seizoen?

Kat: Met de Frozen Singalong Show kunnen 1300 gasten per keer de characters in actie zien. De show wordt 6 tot zelfs 12 keer per dag in het hoogseizoen opgevoerd. Tijdens de shows zie je de prinsessen een half uur lang midden in grootse Frozen omgeving in de weer. We zijn van mening dat we onze gasten daar beter mee bedienen dan een urenlange wachtrij voor een korte ontmoeting, waarbij lang zoveel mensen niet de kans krijgen Anna of Elsa te zien.

D-Log: Begin dit jaar was er in het Videopolis Theater in Discoveryland twee dagen lang een try-out van de Singalong show. Dat hadden we nog niet eerder gezien in Disneyland. Waren de try-outs noodzakelijk om te zien of een Singalong zou werken in Parijs en daarmee van doorslaggevend belang om wel of niet een dergelijke show door te laten gaan?

Kat: Nee, de beslissing om het seizoen te houden en de daadwerkelijke Singalong show was toen al lang genomen. De try-outs waren vooral bedoeld om te zien hoe het publiek op welke delen zou reageren. We hebben bijvoorbeeld kunnen zien welke talen het beste op de displays getoond konen worden, ofwel Frans, Engels en Spaans. We konden zien of de communicatie tussen characters en publiek goed werkte, al dat soort dingen.

D-Log: De laatste jaren zijn de seizoenen in Disneyland Paris helemaal opnieuw neergezet en elk jaar ook uitgebreider. Neem bijvoorbeeld het kerstseizoen. Alle decoraties zijn veranderd en een kleine mini-parade is elk jaar groter en groter geworden, tot het punt waarop we in het meest recente kerstseizoen zelfs een volwaardige kerstparade in het park hadden, in plaats van de reguliere Once Upon A Dream Parade.

Dit is het eerste Frozen Summer Fun seizoen. Krijgen we dit ook als jaarlijks evenement, waarbij we volgend jaar dus nieuwe elementen kunnen verwachten?

Kat: Ik kan je in ieder geval vertellen dat we op onze afdeling altijd 18 maanden vooruit werken. Ik kan je natuurlijk nog niks verklappen, maar je wel verzekeren dat het groter, mooier en beter gaat worden. Want wat is er nou leuker dan wat verkoeling in de zomer?

D-log: Als jullie dan toch 18 maanden vooruit werken willen we graag even in de toekomst kijken. De laatste jaren was het aanbod in live entertainment in de parken erg klein, gelukkig brachten seizoens-offerings als Swing into Spring en Halloween daar wel in hun specifieke tijden steeds meer veranderingen in. Maar eh… krijgen jullie het drukker op de afdeling de komende tijd?

Kat: Laat me je uitleggen wat we de laatste vijf jaar hebben gedaan. We hebben onderzocht wat onze gasten nou precies verwachten en besloten om de shows meer naar ze toe te brengen: naar buiten, Main Street op. Onze theaters hebben uiteindelijk toch een beperkte capaciteit, dus door de shows naar buiten te brengen konden we veel meer mensen bereiken. Nu we dit in al onze seizoenen aanbieden – lente, Halloween, Kerst en nu ook zomer – kunnen we weer doorbouwen aan shows in de theaters. We zijn heel blij met hoe alles loopt en hopelijk onze gasten ook!

Eén reactie

  1. Toen wij vorig jaar September een rondleiding hadden in Disneyland, kregen we te horen van het castmember dat voor de 25e verjaardag Disney Dreams uitgebreid zal worden. Er zou ook vuurwerk en lichtshow te zien zijn boven Main Street USA. Ben benieuwd of dit nog steeds doorgaat 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.